“Здравето е качество на човешката душа, на човешкия дух.”
“Три неща изисква Духът Божий: първото е да се храним добре; второ – да живеем добре, и трето – да мислим добре. … Който не мисли правилно, не диша правилно, който не чувства правилно, не се храни правилно, който не постъпва правилно, не може да бъде здрав.”
“Всяка болест е последствие на извършени погрешки в миналото или настоящето. Болестите на нашата епоха, вместо да намаляват, се увеличават. Докога ще продължи това? Докато човеците дойдат до съзнанието да търсят причините на заболяванията в себе си и като ги намерят, да ги отстранят.”
“Ако човек живее разумно, той ще бъде здрав независимо от това, дали е богат или беден.”
(Учителят Петър Дънов)
Учението на Бялото братство (ББ) в редакцията на Учителя Петър Дънов (Беинса Дуно) отдава извънредно голямо внимание на проблемите, свързани с физическото и душевно здраве на човека. Като правило акцентът бива поставян върху профилактиката. Основният принцип при разглеждането на областта на здравето е съсредоточен в схващането, че разрешаването на всички здравни въпроси се обуславя от съобразяването с природните закони. Главните предпоставки за добро физическо състояние според Учителя на ББ в България са: чистата храна, чистата вода, слънчевата светлина и топлина, чистите мисли и благородните постъпки. В същност изброеното представлява и съдържанието на природосъобразния, здравословен начин на живот.
В своето Слово Учителят препоръчва на много места смените в заниманията на човека – редуване на умствен с физически труд, почивка, духовни практики, музика, изкуство, контакти с природата, ходене бос (когато е възможно), повече движение, екскурзии сред природата и най-вече в планините, ходене пеша (във всички възможни случаи) и специални физически упражнения. Всички отбелязани тук фактори на здравословния начин на живот са разгледани подробно в беседите и лекциите на Учителя, подкрепени са и с многобройни примери, съвети и практически указания.
Като специфични фактори за подобряване на телесното и психическото здраве той препоръчва и пеенето, свиренето на музикални инструменти, слушането на музика (с високо вибрационно съдържание – духовна или класическа), както и поддържането на добро настроение. “Правете всичко с разположение!” – казва Учителят в частен разговор с един от своите приближени ученици. Тази кратка фраза обаче притежава заряда на универсалност, включително и относно темата, която разглеждаме тук.
Начална база за успешното решаване на проблемите на здравето е преди всичко становището на Учителя на ББ у нас за естеството на човека. Според него човешкото същество представлява единство от тяло и душа. Цялостният човек е съставен от груба, фина и свръхфина субстанция. Тези три компоненти от своя страна се намират в сложни взаимоотношения помежду си, при които доминираща е най-фината съставна част, като останалите са в подчинено положение спрямо нея. И човешкото тяло, и всички организми в природата са резултат от творческата дейност на интелигентни сили и същества в необятната и мистична лаборатория на Космоса. Ето защо стъпалата на човешкото съзнание към опознаване на Истината наричаме възход към духовното, а стъпалата към по-ограничената и подчинена система назоваваме слизане към гъстата субстанция, чието опознаване – особено в медицината – е от огромно значение, тъй като телата на всички живи същества (включително човека) са изградени от интелигентността и чудодейните направляващи фактори в разумната и жива лаборатория на Разумната Природа.
Според Учителя П. Дънов човечеството преди всичко следва да се освободи от механическото разбиране за човешкия организъм и за Природата въобще. И това е така, понеже човек не е само физическо тяло. В съгласие с редица авторитетни езотерични концепции Учителят на ББ в нашата страна приема, че човек притежава освен материално още и астрално (чувствено, емоционално), ментално (умствено) и каузално (причинно) тяло. Всяко от тези фини тела изпълнява специални функции и притежава свои специфични енергии. Това разбиране за човешката личност, състояща се главно от четирите разгледани по-горе основни тела, взаимно проникващи се и влияещи си едно на друго, има решаващо значение в учението на ББ за дефиниране и диагностициране на здравето, както и за възникването и отстраняването на болестите. От особено значение е фактът, че Учителят не противопоставя духовното на материалното естество у човека. Той достига до заключението, че истински здравият човек е здрав едновременно и във физическо, и в умствено, и в сърдечно (емоционално) отношение. Или, казано по друг начин – здрав е само онзи, чиито ум, чувства и воля са в пълна хармония.
Както вече бе отбелязано по-горе, в частта от Словото на Учителя на ББ в нашата страна, посветена на здравната проблематика, изключително внимание бива отделено на профилактиката. Методите за природосъобразен, здравословен начин на живот в това учение притежават подчертано профилактическа насоченост. Хигиената – както външна, така и вътрешна – е издигната в култ. Главни лечебни средства са основните природни фактори: слънчевата светлина, въздухът, водата и храната. Представени са и редица оригинални методи за лечение; дадени са и многобройни полезни съвети за личната и обществена хигиена. Учителят П. Дънов, който е бил отлично запознат със съвременната нему медицина (завършил е успешно едногодишен медицински курс в края на следването си в САЩ), е имал положително отношение към множество от лечебните средства на своето време, особено към хирургията. Но той във всички възможни случаи е наблягал на природолечението. Изходно начало на тази теза е схващането, че лечебният процес не е концентриран толкова във външното физикохимическо въздействие на определен медикамент, а преди всичко във възможностите да се стимулира органът или организмът към активна, с повишена интензивност дейност, от което да последва естествено възстановяване. Учителят на ББ в България предлага на своите последователи огромно по обем богатство от природолечебни методи, към които спадат водолечението, слънцелечението, лечение с дихателни и гимнастически упражнения, включително създадената от него Паневритмия. Освен това той е особено оригинален източник и на психотерапевтични методи. Като изхожда от концепцията, че големият брой смущения в тази област имат своето начало в духовния живот на личността, той е дал изненадващо голям брой разработки на този вид лечение.
Учителят П. Дънов твърдо отстоява убеждението, че идеалът на бъдещото човечество ще бъде да изучава езика на Живата Разумна Природа и да живее съобразно нейните закони, понеже човекът е част от Природата и законите, които действат в нея, действат и в самия него. По този начин проблемите на здравето и болестта, на живота и смъртта биват поставени от Учителя на ББ у нас в пряка връзка и пълна зависимост от великите природни закони и спазването им от човека. В контакта с различните зони на Космоса се наблюдава определена градация, която ученикът по духовния Път следва да отчита като даденост и да се съобразява с нея. По този повод великият Посветен изтъква: “Като живее, човек трябва да спазва закона на последователността и в трите свята. На физическия свят той трябва да знае как да се храни, как да диша, как да пие вода и как да възприема светлината. Той трябва да има за Света на чувствата добре организирано астрално тяло. За Умствения свят пък трябва да има добре организирано умствено тяло. Който е развил и трите си тела, той може да се нарече разумен човек. Колкото е важно физическото тяло на човека, толкова са важни астралното и умственото му тела.” Хармоничното съдружие и съвместно функциониране на тези обособени същности (тела) на човешкото същество осигурява неговото телесно и психическо здраве: “Здрав е онзи, на когото умът, сърцето и волята са в пълна хармония. Да бъдеш здрав, това значи да си в пълна хармония с Първата Причина на нещата, с ближния си и със себе си. …Истински здравият човек е здрав във физическо, в умствено и в сърдечно отношение” И още: “Много често вие се заблуждавате от външността на хората. Казвате: колко е здрав този човек! Здравето се базира на хармонията в мислите, чувствата и силите в организма на човека. Не можем да бъдем здрави, ако няма хармония в ума, в чувствата, в действията”(Учителят П. Дънов).
Отношението на човека към заобикалящата го реалност, както и начинът, по който той общува с нея, играят решаваща роля за неговото здраве. Качеството на това общуване обуславя и степента на духовна извисеност на индивида: “За да бъде здрав, човек трябва да изправи отношенията си към целия органически свят. Обикновеният човек живее във физическия свят, талантливият живее в астралния свят, гениалният – в умствения, а светията – в причинния. Докато боледуваш, ти си в обикновеното съзнание. Щом започнеш да изправяш грешките си, ти влизаш в самосъзнанието и твоята сила се удвоява” (Учителят П. Дънов). Интерес представлява и обвързаността между здравословното състояние на човека и неговата добродетелност. По този въпрос Учителят на ББ казва: “Здравето се отнася до външната страна на живота, а доброто – до вътрешната, до органическата. Здравето е създало външността на тялото, неговата форма, а доброто е създало съдържанието на организма. Най-великият свят, най-чудното творение на Земята – това е човекът.” За илюстриране мястото на здравословното състояние на човека в палитрата на всемирния Живот Учителят предлага още една градация: “Съдържанието на човешкия организъм е Животът; съдържанието на Живота е здравето, а здравето се обуславя от хармоничното съчетание между елементите и силите, които действат в човешкия организъм.” Той не оставя без внимание и връзката между здравето и етиката на отделния човек, съсредоточена като изява в неговия разумен живот: “Здрав човек е само онзи, който оценява благата, които му са дадени, и разумно ги използва. …Здравето на който и да е човек зависи от неговия разумен живот” (курсивът мой – К.З.).
Особено важен фактор за здравето на човека е начинът, по който той усвоява и употребява силите и енергиите, които получава непрекъснато от Космоса: “Здравият човек се отличава по това, че е организирал силите на своето тяло. Ако мисълта на човека не е организирана, и тялото му не е организирано” (Учителят П. Дънов). Не на последно място – здравето ни зависи и от това, как общуваме с околните, нашите ближни: “Здравето е резултат на правилна обмяна на енергиите в организма на човека, от една страна, както и на правилна обмяна между душите, от друга страна. Дойде ли някаква болест, тя е нарушение на закона за правилната обмяна” (Учителят П. Дънов). На чисто органическо равнище от изключително значение е освобождаването на организма от всякакви процеси и огнища на разложение: “Абсолютно здрав човек е онзи, в организма на когото няма никакви утайки. Здрав е онзи човек, в организма на когото не става абсолютно никакво разлагане, никакво гниене” (Учителят П. Дънов). За погледа на ясновиждащия и за слуха на яснослушащия здравото тяло се отличава с хармонична вибрационна картина: “Здрав човек наричаме този, у когото всеки орган има свой определен тон и свои определени вибрации. Щом всички органи у човека действат правилно, от тяхната дейност се произвеждат приятни и хармонични тонове. Ако дейността на човешките органи е правилна и създава музика, може да се приеме, че човек е напълно здрав. При това всеки музикален тон има и свой определен цвят” (Учителят П. Дънов). Освен че вибрира хармонично в музикално отношение, здравото тяло, въобще здравият човек излъчва и собствен, неповторим аромат: “Какви са признаците, по които се познава здравият човек? Когато човек е здрав по тяло, по сърце и по ум, от него излизат три ухания. Здравото тяло издава особено приятно ухание. Щом едно от трите ухания отсъства, човек е болен в известно отношение” (Учителят П. Дънов). И що се отнася до здравето, свободната воля на личността играе решаваща роля – и във възходяща, и в низходяща посока. Каквото посеем в своята телесна и духовна природа, това и ще пожънем (ср. Гал. 6:7): “Какво представлява здравето? То е капитал, вложен в банката. Ако всеки ден изразходваш определения за това време капитал, без да внасяш нещо, ти ще фалираш. Ако всеки ден внасяш по нещо, капиталът ти ще се увеличи, т.е. здравето ти ще се укрепи. Като знаеш това, не се чуди защо след като си бил здрав, заболяваш. Мнозина изразходват капитала си, без да внасят нещо в банката, и незабелязано губят здравето си” (Учителят П. Дънов).
И по отношение на здравето, както на практика и за всичко останало в нашия живот, всичко започва от вътрешното състояние на личността, т.е. от нейното духовно-нравствено развитие. Ако сравним здравословното състояние с вектор (насочена отсечка), то той би имал посока от духовната природа на човека към материалната му природа, от душата към тялото. Затова Мировият Учител, въпрътен в българско тяло, е в правото си да изтъкне: “Здравето е вътрешен процес (курсивът мой – К.З.). Ако организмът не е здрав отвътре, каквито и благоприятни външни условия да има, той не може да ги използва. Какво е нужно, за да бъде здрав? Да определи отношението си първо към Бога, после към своята душа и най-после към ближния си. Ако тези отношения са правилни, човек ще бъде здрав.” Високият морал, добротворството, позитивната настройка към живота и хората са решаващи фактори за физическото и психическото здраве на всекиго от нас: “Доброто е външният смисъл на живота. Ти ако не си добър, не можеш да бъдеш здрав. …Всеки може да бъде здрав. Кога? Когато дишаш правилно, когато ядеш правилно, когато се яде хубава храна, можеш да бъдеш здрав. Щом не яде правилно, човек не може да бъде здрав. Щом не диша правилно, не може да бъде здрав. Щом не мисли правилно, не може да бъде здрав. Как се познава кога човек е здрав? Студено чело, топли ръце и топли крака, това е здраве. Топло чело и студени ръце и крака, това е болезнено състояние.”
Всяко нарушение на нормалното здравословно състояние на човека довежда до някакво заболяване. Според Учителя П. Дънов за всички болести има духовни причини; човекът е нарушил някой от законите на Космоса и следва да заплати за това с разстройство на телесното си или душевно здраве: “Изобщо болестите се дължат на отклоненията, които хората са правили и правят. Щом влязат в Правия път, болестите постепенно ще ги напуснат” (Учителят П. Дънов). На друго място в своето учение той конкретизира този езотеричен факт, като посочва две главни причини за отклоненията в здравето на хората: “Две причини произвеждат болести и страдания: едната е физическа – неправилно дишане и хранене; втората е психическа – неправилно мислене и чувстване.” И още: “Всяка болест има своя външна и вътрешна причина, която всеки човек може да намери. Намери ли я, той лесно може да я отстрани.” Учителят на ББ в нашата страна подчертава решаващата, първостепенна роля на духовния живот на човека за неговото здраве. Триадата на човешката душевност – мисъл, чувство и воля – се проектира неизменно и неизбежно във всяка наша дейност, включително и в състоянието на здравето: “Причината на болестите се крие в човешките мисли, чувства и желания. Каквито са мислите и желанията на човека, такова става тялото му. Ако здравият човек измени пътя на своите прави мисли и чувства, с това той коренно ще измени своя организъм и в края на краищата ще заболее. И обратно: ако човек измени пътя на своите криви мисли и чувства и влезе в правия път на Живота, той ще подобри състоянието на своя организъм.”
Всяка болест има свой духовен смисъл. Нейното предназначение не е да накаже човека за грешките му в живота. Те са неразделна част от него и от тях следва да се учим и най-вече – да не ги повтаряме. Задачата на болестите е да ни помогнат в този процес на усвояване уроците на живота. Първият и най-важен урок е убеждението, че съществува Великата Разумност във Вселената, която наричаме Бог: “Болестите идват с единствената цел човек да познае Бога” (Учителят П. Дънов). Той, Небесният Отец на всичко съществуващо, не е причината за болестите. Причината е единствено в самите нас: “Болестите не са създадени от Бога. Човек сам създава условия за болестта и сам става болен. Следователно ти, който сам създаваш болестта, можеш сам да я излекуваш. Бог никога не лекува болести, които Той не е създал” (Учителят П. Дънов). Правилното отношение на заболелия към болестта довежда до това, че той излиза от нея пречистен, помъдрял и по-силен. Затова именно здравословното състояние е между определящите фактори за принадлежността към общността на окултните ученици. Онзи, който върви устремно и без да се отклонява по духовния Път, винаги е физически и психически здрав. Той не познава що е болест. С едно важно изключение: ако съзнателно (в настоящето или при утвърждаването на кармичната програма за поредното въплъщение в невидимия свят) поеме кармата на някого, за да облекчи изпитанията му на земен план. Така постъпват, обаче, само най-напредналите ученици и – най-вече – истинските духовни Учители на човечеството. Всичко останало влиза като съдържание към правилото, формулирано от Учителя по следния начин: “Ученикът не трябва да боледува (курсивът мой – К.З). Той трябва да гледа на болестите като на възпитателно средство, с които природата уравновесява силите на организма. Любовта изключва всяка болест. Тя е носителка на изобилния Живот. Болният, потопен в Божията Любов, може да оздравее моментално!” Окултният ученик, освен посоченото по-горе, би следвало да притежава и значителни познания в областта на лечението, както и практически опит и умения в тази област. Негов най-близък помощник при решаването на здравословните проблеми е неизчерпаемото богатство на Живата Разумна Природа: “Ученикът трябва да разбира от природна медицина. Лечебни фактори са: храната, водата, въздухът и светлината. Слънчевите лъчи, възприети с Любов, са най-лечебният сок за тялото. Те действат успокоително на душата, ободрително на духа. Ученикът се лекува и чрез повдигане на мислите и чувствата си. Той се лекува и чрез молитва, а в някои случаи с пост и молитва” (Учителят П. Дънов).
От изключително значение за здравето на човека е неговото хранене. Учението на ББ в редакцията на Учителя Беинса Дуно отделя извънредно внимание на този процес като основен за живота и доброто здравословно състояние на личността. Според Учителя човек първо – преди всичко останало – трябва да се научи как да се храни. В светлината на неговото Слово засега от всички същества на планетата Земя именно човекът се храни най-неправилно. Учителят на ББ в България предлага напълно безвъзмездно безценни съвети за здравословно хранене:
- Решително предпочитание на вегетарианската храна пред месната.
- Храната да е чиста и прясна.
- Никакви консерви.
- По-добре е да се пие вода, отколкото каквито и да е напитки.
- Да не се смесват безразборно храните (т.нар. разделно хранене).
- Никога да не се преяжда.
- Разнообразие на храните.
- Предимство за суровите пред готвените храни и т.н., и т.н.
Когато осъзнатият в духовно отношение човек приема храната, той изпитва благодарност към Източника на всички блага в живота – Твореца на Вселената. Затова Учителят П. Дънов съветва: “Когато ученикът яде, трябва да е изпълнен с благодарност и обич.” Понеже храненето е изключително важен процес, поддържащ физическото съществуване на индивида, то изисква пълна концентрация и благоговейно отношение. Човек следва да се храни, само когато е напълно спокоен. Препоръчително е преди всяко приемане на храна той да се помоли на Бога: за да изкаже признателността си към Него, че отново му предоставя нужните за живота му блага, и за да призове благословението Му над храната. В тази насока са и наставленията на Учителя на Божествената Любов: “Добре е преди ядене да се съсредоточим и да поставим в съответна нагласа мисълта и целия си организъм. Да благодарим за благата, които природата и работните хора са доставили за нас. Благодарността е разновидност на молитвата. …Не е добре да яде човек, когато е разтревожен.” Учителят на ББ дава и един съвсем конкретен съвет относно периода от време, когато е най-благоприятно за нас да приемаме храна: след изгрев и преди залез слънце. Според него най-добрата възможна храна са плодовете: “Най-идеалната храна са плодовете. Ученикът трябва да употребява предимно тях. Те чистят както тялото, така също и мислите и чувствата му.” Начинът, по който се храни даден човек, съответства на равнището на личната му духовна еволюция: “Начинът, по който човек яде, определя какъв е той в умствено и в духовно развитие. Процесът на яденето представлява свещен акт, към който трябва да се пристъпва с нужната сериозност.”
В учението на ББ, представено от Учителя П. Дънов, връзката между приемането на хранителни вещества и духовното развитие на човека е разгледана и под друг ъгъл: “Вътрешната връзка, която свързва клетките в организма в една стройна единица, е храната. Въз основа на този закон човек трябва да яде. Този закон се отнася не само до тялото на човека, но и до неговите чувства и мисли. Когато връзката между клетките на тялото отслабва, едновременно отслабва и тялото. Любовта е вътрешна връзка между частите на Живота. Значи Любовта усилва и поддържа Живота.” Нормалното функциониране на храносмилателната система на организма се отразява благотворно и върху останалите най-важни системи на човешкото тяло: “Храносмилането се отразява върху кръвообращението, кръвообращението се отразява върху дихателната система, дихателната система се отразява върху нервната система, а тя – върху мозъка, седалището на мисълта. Ако всички процеси се извършват правилно, и мисълта ще бъда права” (Учителят П. Дънов).
Както вече бе отбелязано по-горе, според учението на ББ в основата на здравословното хранене лежи вегетарианството. Обосновка за него откриваме и върху страниците на Библията: Бог сътворява първия човек именно като вегетарианец (Бит. 1:29)! В същия дух е и препоръката на ап. Павел в Рим. 14:21. Следователно вегетарианството е в съгласие със Свещеното Писание на християните, независимо че християнските църкви от всички изповедания толерират месоядството. Църковните отклонения в това направление не бива да бъдат поставяни по-високо от недвусмислената Божия заповед: “Не убивай!” (Изх. 20:13). Месоядството по същността си представлява съучастие в отнемането на живота на невинни живи същества, т.е. съучастие в убийство. Звучи драстично, но е вярно! А и съвременната наука без съмнение доказва, че по природа човек е вегетарианец. Формата и разпределението на зъбите му, както и начинът на дъвчене, са доказателство за това, понеже човек дъвче като тревопасните, които преживят. Докато хищниците не дъвчат и не преживят. Те само разкъсват храната си. Не е без значение и фактът, че като правило човек не се храни с месоядни животни, хищници. Това означава, че месото на хищниците е негодно за негова храна – то е токсично. Не на последно място стои и морално-етическият момент – в правото ли си е човекът да отнема пряко или косвено живота на своите по-малки събратя, животните? Отговорът, както вече стана ясно, е: категорично не! От езотерична гледна точка реакцията на невинните животни преди да бъдат убити/заклани за храна на месоядните хора насища тяхното месо с отрицателни вибрации и енергии, чиито външен израз са и токсините: “Страхът и отвращението, което животните изпитват, когато ги колят, внасят в организма им тия отрови” (Учителят П. Дънов). Учителят на ББ у нас споделя още: “Плодоядството сте го учили при ангелите, а месоядството – при падналите духове. …Много култури и цивилизации са изчезнали благодарение на отровите, които се съдържат в месната храна. Атлантската раса, например, е изчезнала по причина на отровите в месото на животните. Съвременната култура е осъдена да загине по същата причина” (курсивът мой – К.З.). За църковниците и редовите християни интерес би представлявала и следната негова мисъл: “Грехопадението започва с месоядството.” Както се казва – коментарът е излишен.
Друг извънредно важен елемент от здравословния начин на живот, на който учението на ББ в лицето на Учителя П. Дънов отделя специално внимание, е дишането. Както е известно от съвременната наука, дишането е основен жизнен процес, чрез който бива доставян кислород за окислителните процеси в организма и, в крайна сметка, се поддържа неговото (на организма) правилно функциониране като завършена система. Според Новото учение, представено от духовния Учител на България и планетата, чрез дишането – освен горепосоченото – живите същества приемат и още една жизнена сила, която в индийската религиозно-философска мисъл носи названието прана. Ето защо още от дълбока древност индийците са усвоили множество дихателни упражнения, посредством които постигат цялостно подобряване на здравословното си състояние, включително и значително дълголетие. Една от духовните практики, които предлагат комплекс от подобни упражнения с доказана стойност, е Хатха-йога.
Изследванията на науката са показали, че нашите съвременници не дишат правилно – дълбоко и бавно, а бързо и плитко. При това темпо сърцето има по-учестен ритъм на дейност и съответно се изморява по-бързо. Същевременно възприетите кислород и прана са в недостатъчно количество за оптималното функциониране на организма. Затова в учението на ББ, както и в посочената система Хатха-йога, силен акцент бива поставян на т.нар. задържане на въздуха, чрез което бива осигурено отлично здраве и дълголетие.
Универсалният характер на благотворното въздействие, което оказва правилното дишане, включително неговото терапевтично въздействие, са формулирани от Учителя П. Дънов по следния начин: “От каквато и болест да страдате, търсете помощ в дълбокото дишане.” Той предлага и конкретен метод за подобно постижение, свързан със съзнателния характер на самонаблюдението, самоконтрола на личността и вътрешното пречистване на мисловната дейност. Само така би могъл да бъде получен желаният резултат: “Вие не може да измените дишането си, ако не измените мисълта си, и обратно.” В същото време Учителят на ББ в България се стреми да предпази последователите си от разстройване на жизнения ритъм в съвременната толкова динамична епоха: “Бързото дишане, бързото ядене нарушават координацията на органите. Молитвата е един добър метод за координиране.”
Ако въпреки всичко здравето е засегнато, учението на ББ предлага редица средства за възстановяването му, като изяснява и причините за накърняването му. Проблематиката, свързана с лечението, заема обширно място в Словото на Учителя Беинса Дуно. От принципна гледна точка той обвързва нормалното здравословно състояние на човека с правилния, ритмичен обмен на енергии между него и околната среда – природата и другите хора. “Болестите се дължат на недоимък на енергия” – отбелязва Пратеникът на Всемирното ББ. Но заболяванията според него имат и по-дълбоко, духовно-нравствено значение: пречистване от замърсяванията, наслоени и в тялото, и в душата; освобождаване на организма от натрупани отрицателни енергии; проясняване на мисълта и осъзнаване на действителните стойности в живота – не на последно място, и на здравето като предпоставка за комплексното развитие на личността. Накратко: болестта е начин за изхвърляне на непотребното от човешкия организъм. В този ред на мисли тя е истинско благо (както бива признато и в традиционното църковно християнство).
Друг важен фактор за постигане на здравословен начин на живот е правилният режим на сън. В това отношение изискванията към последователите на учението на ББ са подчертано строги: “Хубаво е ученикът да бъде буден до десет часа вечерта и след това да спи.” Към чисто количествения компонент на изискването се прибавя и необходимостта от осигуряване на оптимално добри условия за сън, както и на подходяща вътрешна настройка: “При лягане ученикът поставя всички противоречия през деня на мястото им, възстановява пълен мир и тишина и като новородено дете в най-късо време заспива” (Учителят П. Дънов).
Едно от задължителните условия за комплексно здраве е чистотата на кръвта. Според Словото на Учителя П. Дънов осигуряването на подобна чистота зависи не само и не толкова от физиологическото състояние на организма, а от изрядността на психическия живот на личността: “Ученикът трябва да има чиста кръв. Чистите мисли и желания поддържат нейната чистота.” Учението на ББ предлага препоръки и относно дрехите като компонент от здравословния начин на живот: “Дрехите на ученика трябва да бъдат широки и удобни. Не дрехата, но лицето трябва да изпъква, и не лицето, а душата.” Температурата на тялото също е от значение за оформянето на цялостната картина: “Ръцете на ученика трябва да имат винаги умерена температура – да бъдат топли. Студените ръце показват стеснен ум. Трябва повече слънце. Топлината ще внесе разположение на духа” (Учителят П. Дънов).
От огромно значение е да осъзнаем, че е по-лесно да се предпазваме от болестите, отколкото да се лекуваме, т.е. да отдаваме дължимото внимание на профилактиката във всичките й направления. И както вече бе изтъкнато, главните лечебни фактори според учението на ББ са благата на Живата Разумна Природа, които тя безвъзмездно ни дарява: слънцето, въздухът, водата и храната. В този контекст съобразяването с природните закони и дадености, препоръчвано на всяка крачка в Словото на Учителя П. Дънов, освен универсалния си характер придобива и съвсем конкретно звучене относно здравословния начин на живот: “Няма по-голямо щастие за човека от това, да живее съобразно законите на Живата Природа. Идеалът на новия човек – човека на Шестата раса – е изучаване езика на Природата. Това е идеалът на бъдещото човечество – носител на новата Любов, на новата Светлина и Свобода, на новия Мир.” Ако все още не сме придобили нужните познания за езика на Живата Природа, ще се наложи да ги усвоим по пътя на отрицателния опит: “Човек трябва да живее според законите на Природата. Не спазва ли тия закони доброволно, Природата ще го застави насила да ги прилага” (Учителят П. Дънов). Както и във всички останали случаи, най-високи са изискванията към поелите по духовния Път: “Окултният ученик разбира законите на Природата и живее съобразно тях. Той разполага с ключовете на Природата и знае как да се лекува. Той познава тревите, цветята и техните лечебни свойства.”
В заключение предлагаме една мисъл на Учителя Петър Дънов (Беинса Дуно), която притежава характера на обобщение – как да постигнем оптимален здравословен начин на живот при общуването си с природната среда: “Силата на човека се крие в това, да бъде добър проводник на мощни сили в природата. Само тогава той може да бъде силен човек. А онзи, който не е добър проводник, е изложен на големи страдания. Какво нещо е доброто? За да бъдеш добър, трябва да бъдеш добър проводник на силите, които функционират в природата. Ти не можеш да се изолираш от тях – навсякъде ще бъдеш изложен на техните влияния. На туй се дължи остаряването, на туй се дължи и смъртта в света, която идва поради едно добро, но и неразрешимо противоречие. Защото ако тия сили, ако тия дарби, които ни е дала природата, не срещат нашата съпротива, те винаги оживяват и обновяват човека.”
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар